Ylläpidä normaalia vastustuskykyäsi

12.03.2020

Terveyden ylläpitäminen tarkoittaa tasapainoa, jossa mm. elimistön immuunijärjestelmä pystyy kehittymään ja mukautumaan tilanteen vaatimalla tavalla, esimerkiksi jos altistumme ulkoisille mikrobeille.

Suoliston mikrobiomilla on olennainen ja tärkeä rooli asianmukaisen immuunipuolustuksen ylläpitämisessä ja se hallitsee olennaisesti vastustuskykyä.

Seuraavassa on luettelo, joilla voi ylläpitää vastustuskykyä luonnollisesti. Luettelo ei ole tyhjentävä, eikä suinkaan ole ainoa keino vaikuttaa elimistön normaaliin vastustuskykyyn.

1. Ruoka nostaa vastustuskykyämme. Monipuoliset tuoreet, käsittelemättömät tai vähän käsitellyt ruoka-aineet tarjoavat tärkeitä ravinto-aineita elimistölle. Tuoreet yrtit (mm. valkosipuli, rosmariini, salvia, oregano) ja mausteet (mm. kurkuma, mustapippuri, sahrami) ovat hyviä polyfenolien lähteitä ja tukevat vastustuskykyä. Syö mahdollisimman ravintorikkaita ja terveellisiä ruoka-aineita.
  2. Sinkki on tärkeä normaalin vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Joissain maissa (mm. Yhdistyneessä kuningaskunnassa) sinkistä on todettu olevan ihmisillä kroonista vajausta. Siksi 25-50 mg:n päivittäinen ravintolisästä saatava sinkki voi auttaa normaalia vastustuskykyä.
  3. A-vitamiini on välttämätön normaalille kasvulle ja mm. vastustuskyvylle. A-vitamiinia on luonnostaa mm. maksassa, kalassa, juustoissa ja kananmunissa. Ravintolisissä A-vitamiini on karotenoideina. A-vitamiini tulisi ottaa eri aikaan kuin D-vitamiini, koska ne voivat olla toiminnallisesti antagonistisia (vastavaikuttajia).
  4. C-vitamiinin rooli tartuntatautien torjunnassa on toisaalta tunnettu ja osin myös kiistanalainen. C-vitamiini on voimakas antioksidantti. Ylläpitoannokset yleiseen vastustuskykyyn ovat tyypillisesti noin 250 - 500 mg päivässä. Kun immuniteetti altistuu, niin on käytetty jopa 2-3 grammaa päivässä jaettuna annoksiin. Suurina annoksina C-vitamiini voi aiheuttaa löysää vatsaa, mutta infektion aikana C-vitamiinin tarve saattaa kasvaa, niin että suuret annokset siedetään ilman vatsaoireita.
  5. D-vitamiinitutkimukset ovat osoittaneet, että vähintään 100 microgrammaa suun kautta otettuna auttaa saavuttamaan optimaalisen tason, toteavat professori Michael Holick ja tohtori Reinhold Vieth. Riittämätön auringonvalo ja siitä johtuva D-vitamiinin puute voivat olla yksi "flunssakauden" taustalla olevia syistä.
  6. Beeta-glukaanit on yksi parhaiten dokumentoiduista ja tehokkaimmista luonnollisista yhdisteistä, joiden tiedetään parantavan luonnollista vastustuskykyä. Beeta-glukaanit otetaan parhaiten tyhjään vatsaan aamulla tyypillisesti annoksina 700-1500mg.
  7. Punahattu (Echinacea purpurea- ja E. angustifolia) on yleisimmin käytetty kasvirohdos vastustuskyvyn ylläpitämiseen.
  8. Kurkumaa (Curcuma longa) on käytetty pitkään fytoterapiassa. Kurkumiini on kurkuman tutkituimmista ainesosista. Kurkumaravintolisät, jotka sisältävät myös pieniä määriä kurkuman eteerisiä öljyjä ovat imeytymiseltään ja biologiselta hyötyosuudeltaan parempia.

Tämän kirjoituksen sisältö on vapaasti käännetty Alliance for Natural Health International -järjestön 12.3.2020 lähettämästä uutiskirjeestä.

Kirjoitus on käännetty TAIMI-koulutus Oy:n koulutusmateriaaliksi.

Alkuperäinen kirjoitus luettavissa TÄSTÄ.