Ravintolisät ja sydämen vajaatoiminta

18.03.2020
  • Teksti tohtori Matti Tolonen

• Sydämen vajaatoiminta on länsimaissa yleisimpiä kuolemansyitä. Tautia voidaan ehkäistä ja tutkitusti hoitaa - joko lääkityksen lisänänä tai pelkästään ilman läkkeitä - monilla ravintolisillä, jotka parantavat potilaan kuntoa, vointia ja elämänlaatua, kirjoittaa kansainvälinen tutkijoiden työryhmä uudessa kirjallisuuskatsauksessaan Nutrition Resarch Reviews -lehdessä.

Tutkijat tekivät systemaattisen kirjallisuushaun klinisistä tutkimukstsa Yhdysvaltain terveysviraston PubMed-tietokannasta tammikuun 1970 ja heinäkuun 2019 välisltä ajalta. Hakusanoina olivat 'nutraceuticals', 'dietary supplements', 'herbal drug' ja 'heart failure' ja 'left verntricular dysfunction'.

Kliiniset tutkimukset puolisivat seuraavien ravintolisien käyttöä sydämen vajaatoiminnan hoidossa: orapihlajaute, ubikinoni eli koentyymi Q10, l-karnitiini, d-riboosi, karnosiini, D-vitamiini, maitohappobakteerit (probiootit), omega-3-rasvahapot ja punajuuren nitraatit, jotka kaikki voivat parantaa potilaiden kokemaa elämänlaatua ja/tai sydämen toimintaa kuvaavia muuttujia, kuten vasemman kammion iskuvoimaa. Näilä ravintolisillä ei ole tutkimusten mukaan merkittäviä sivuvaikutuksia.

Ravintolisien hyödyt ovat suurimmillaan vajaatoiminnan alkuvaiheissa. Ravintolisät lisäävät vajaatoiminnan hoitoon käytettävien lääkkeiden tehoa, toteavat tutkijat. He edustavat seuraavia tutkimuslaitoksia.

• 1 Department of Medical and Surgical Sciences, University of Bologna, Bologna, Italy.
    • 2 Department of Science and Drug Technology, University of Turin, Turin, Italy.
    • 3 Department of Cardiology and Pneumology, University of Goettingen Medical Center, Goettingen, Germany; German Center for Cardiovascular Disorders (DZHK), partner site Goettingen, Germany.
    • 4 University of Medicine and Pharmacy Carol Davila, University and Emergency Hospital, Bucharest, Romania.
    • 5 Department of Cardiology and Congenital Diseases of Adults, Polish Mother's Memorial Hospital Research Institute (PMMHRI), Lodz, Poland.
    • 6 Biotechnology Research Center, Pharmaceutical Technology Institute, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
    • 7 Neurogenic Inflammation Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
    • 8 Halal Research Center of IRI, FDA, Tehran, Iran.
    • 9 Ciccarone Center for Prevention of Heart Disease, Division of Cardiology, Department of Medicine, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD, USA.
    • 10 Department for Metabolic Diseases, University Hospital Center Zagreb, School of Medicine, Zagreb University, Zagreb, Croatia.
    • 11 Heart Disease Prevention Program, Division of Cardiology, University of California, Irvine, CA, USA.
    • 12 Department of Clinical Biochemistry, Royal Free Campus, University College London Medical School, University College London, London, UK.
    • 13 Department of Life, Health and Environmental Sciences, University of L'Aquila, Coppito, L'Aquila, Italy.
    • 14 Department of Hypertension, Medical University of Lodz, Lodz, Poland.
    • 15 Polish Mother's Memorial Hospital Research Institute (PMMHRI), Lodz, Poland.
    • 16 Cardiovascular Research Centre, University of Zielona Gora, Zielona Gora, Poland.

Cicero AFG, Colletti A, von Haehling S, et al. Nutraceutical support in heart failure: a position paper of the International Lipid Expert Panel (ILEP) [published online ahead of print, 2020 Mar 16]. Nutrition Research Reviews. 2020;1-25. doi:10.1017/S0954422420000049 [Artikkelissa on peräti 291 kirjallisuusviitettä]