Luontaishoitoalalle perustetaan suurjärjestö

11.06.2019

Suomeen syntyy torstaina 13.6.2019 luontaishoitoalan suurjärjestö, kun Luontaishoitoalan Foorumi ry:n perustamiskokous pidetään Tapiolassa Espoossa. Ennakkotietojen mukaan yhteistoimintajärjestöön liittyy 14 täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen järjestöä, yhteistyötahoa ja koulutusyritystä. Myös Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ja luontaistuotealan ammatillista koulutusta järjestävä TAIMI-koulutus Oy liittyvät perustettavaan yhdistykseen.

Täydentävien hoitojen järjestöt ovat kolmisen vuotta tiivistäneet yhteistyötä ns. CAM-foorumin puitteissa. Uusi yhdistys mahdollistaa paremman ja koordinoidumman edunvalvonnan, sillä tuore hallitusohjelma sisältää tavoitteen selvittää vaihtoehtohoitojen eri sääntelymahdollisuudet. Mahdolliset lainsäädäntömuutokset vaikuttavat myös luontaistuotealan yrityksiin ja yrittäjiin.
Suomessa arvioidaan olevan 6.000 - 8.000 täydentävien hoitojen ammatinharjoittajaa. Arviot luontaishoitojen käytöstä suomalaisten keskuudessa vaihtelevat 20-35 % välillä (Taloustutkimus 2018 ja European Social Survey 2014). Tutkimuksen mukaan ravintolisiä käyttää 62 prosenttia suomalaisista (TNS Kantar 2017).

Täydentävien hoitojen järjestöt ovat ottaneet viime aikoina kantaa mm. uskomushoito-termin epäasialliseen käyttöön, vedonneet hallitusneuvottelijoihin asiallisen hallitusohjelmatavoitteen osalta ja terveydenhoidon valinnanvapauden puolesta ja tiivistäneet yhteistyötä monin tavoin.

Mika Rönkkö
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto