Ikivanha suomalainen poron luuliemi valittiin yleisön äänillä vuoden 2020 terveystuotteeksi!

21.01.2020

Biomed Oy:n Luuliemijauhe on valittu vuoden 2020 terveystuotteeksi. Voittaja ratkesi yleisöäänestyksellä Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton asiantuntijaraadin valitsemista finalistituotteista.

"Toimme luuliemen Suomen markkinoille pakasteena pari vuotta sitten ja se löysi nopeasti oman suosikkikuntansa. Pakastettu tuote asetti kuitenkin omat rajoitteensa tuotteen vähittäismyynnille ja kuluttajille. Luuliemijauheen kehitystyö onnistui hyvin ja helppokäyttöisenä ravintolisänä sen suosio kasvoi nopeasti. Olemme kiitollisia saamastamme palkinnosta, joka samalla mielestämme osoittaa, että suomalaisia puhtaita ja laadukkaita elintarvikkeita kuten ravintolisiä kannattaa kehittää ennakkoluulottomasti ja kuluttajia kuunnellen", toteaa Biomedin toimitusjohtaja Elias Jaakkola.

Luuliemen käytöllä pitkä historia
Luuliemi on ollut osana eri kulttuureja jo pitkän aikaa. Se omaakin pitkän käyttöhistorian, joka yltää jopa yli 2 500 vuoden taakse. Siihen aikaan luista haudutettua lientä käytettiin osana perinnehoitoja. Luuliemellä huomattiin olevan positiivisia vaikutuksia hengitysteiden vaivojen hoidossa. Ensimmäiset merkit hoitokäytöstä löytyy Kiinasta, jossa sitä käytettiin muun muassa parantamaan vastustuskykyä ja veren laatua, mutta erityisesti suoliston ja munuaisten kunnon parantamiseen. Perinteisen kiinalaisen lääketieteen lääkärit painottivat nimenomaan luuytimen merkitystä liemen parantaviin ominaisuuksiin omassa hoitokulttuurissaan.

Luuliemi ravintoa ja ravinteiden lähteenä
Sittemmin luuliemestä on rakentunut oleellinen osa maailman ruokakulttuuria eri keittiöissä. Luuliemi onkin niin sanotusti mausteliemien äiti. Nykypäivänä hauduttamista ja liemen lämpötilaa on helpompi kontrolloida, joten jo vuorokauden mittainen haudutus riittää samaan lopputulokseen, johon ennen meni useita vuorokausia. Pitkä ja lempeä haudutus pehmentää luuainesta, vapauttaa kollageenin ja sulattaa ravinteikkaan luuytimen liemen joukkoon. "Ihovitamiinina" tutun kollageenin lisäksi luuliemen vaikuttavia ainesosia ovat gelatiini, eri aminohapot kuten proliini, glysiini ja arginiini, kondroitiinisulfaatti sekä eri mineraalit kuten kalsium, fosfori, magnesium ja kalium. Monet näistä ravintoaineista ovat tuttuja luuston ja nivelten vahvistajia.

Luu kuin luu?
Luuliemessä raaka-aineella on iso merkitys. Luun ollessa luuliemen pääraaka-aine, tulee sen olla laadukas ja paras mahdollinen. Tähän tarkoitukseen optimaalisin on mahdollisimman villin eläimen, eli riistan tai poron luu.

Ympäristöystävällinen näkökulma
Nykypäivänä syömme eläinkunnan tuotteita kovin yksipuolisesti, sillä ravinnoksi tuotettavista eläimistä käytetään pääasiassa pelkkä luustolihas. Hyödynnettäviä osia on kuitenkin valtavasti enemmän. Esimerkiksi luiden hyödyntäminen on paitsi ympäristöystävällistä, tuotantotehokasta, myös terveydelle edullista. Niin sanottujen jämäpalojen hyödyntäminen säästää paitsi maapalloa, myös lihantuotannosta syntyvän jätteen määrää.

Palkitun Biomed Luuliemijauheen ominaisuudet:
- Onnistunut tuotekehitys ja laaja positiivinen kuluttajapalaute
- Sopii terveydestään huolehtivalle kuluttajalle ravintolisäksi ja itsehoitotuotteeksi
- Puhtaat ja laadukkaat raaka-aineet (suomalainen lähdevesi, luomu omenaviinietikka ja Suomen Lapissa laiduntaneiden porojen luu)

Suomalaisten ravintolisien edelläkävijä Biomed Oy:n tuote valittiin jo toisen kerran peräkkäin vuoden terveystuotteeksi yleisöäänestyksellä.

Lisätiedot:
Biomed Oy, fytonomi Birgit Stenroos, puh. 0400 976 420, birgit.stenroos@biomed.fi
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry, toiminnanjohtaja Mika Rönkkö, puh. 0500 430 818, mika.ronkko@terveystuotekauppa.fi

TAIMI-koulutus Oy on terveystuotealan koulutus- ja viestintäyritys. www.taimikoulutus.fi
Tiedote luettavissa ePressi-palvelusta.